תקן 1001 חלק 6 – בטיחות אש במבנים: אוורור והגנה מפני אש במערכות – בישול מסחריות

תקן 1001 כמו תקנים רבים אחרים, נועד לשמור על בטיחות וביטחון השוהים בבניין כאשר כאמור, תקן זה מתייחס לבטיחות אש במבנים. נחיצותו של התקן אם כך ברורה – הגנה על חיי אדם ורכוש בעת שריפה.

בזמן שריפה במבנה ניתן לשלוט על מעבר עשן ואש, אדים דליקים וחומרים רעילים על ידי שימוש במעברי אש אטומים, מפוחים לפינוי עשן, מרחב מוגן מפני חדירת אש, מערכות אוורור ושחרור עשן ומערכות למניעת התפשטות אש ועוד. תקן זה דן בפתרונות אלו ודרכיי יישומם.

תקן 1001 חלק 6 – דגשים בתקן וחלוקתו

החלק השישי בתקן, הוא 1001/6 מתייחס ספציפית למערכות הגנה ואוורור במבנים בהם מתקיים בישול מסחרי כגון מסעדות, בתי מלון, בתי קפה, חדרי אוכל קיבוציים וכדומה. התקן הוא למעשה ‘אימוץ’ של התקן האמריקאי לבטיחות במטבחים – NFPA96 . רוב רובו של התקן האמריקאי נותר כפי שהוא וחלקים קטנים הותאמו לשימוש בארץ.

התקן מתייחס להיבטים רבים בתכנון, בניית, ניקוי ותחזוקת מערכות נידוף. התקן מציין בפירוט כיצד מערכת הנידוף צריכה להיבנות, מאילו חומרים עליה להיות עשויה, מה עובי החומר ואילו כללי זהירות חייבים להתקיים על מנת להתקין את המערכת כראוי ולתחזק אותה.

למפרט טכניים:

PILOCOAT C 579
PILOBLANKET CL4

צרו קשר עוד היום

תקן 1001 חלק 6 – תקן לבטיחות אש בבניינים

תקן זה הוא תקן חדש יחסית שנולד על בסיס התקן האמריקאי,NFPA96  , ואומץ ברובו על ידי מכון התקנים הישראלי. 

התקן למעשה מרכז את כל הדרישות של מכבי אש לבטיחות אש לבניינים , דן בבנייה של המבנה, וחג סביב מערכות המיזוג והאוורור במבנה (מסננים, מובילים וציוד נלווה), התקנת המערכות, הפעלתם ותחזוקתם השוטפת, כשההתייחסות היא למבנה שגודלו מעל 200 מ”ר המשמש לתעשייה, מבנה ציבורי או מבנה מגורים. 

מדי שנה חלה חובה לבצע ביקורת תקינות לכל מערכות שחרור העשן כמו גם תקינות האתר ועל פי תוצאות הביקורת נקבע האם רישיון העסק במבנה עמד בדרישות החדשות של מכבי אש והתקן יחודש או שיאלץ לעבור מקצה שיפורים בהתאם, טרם חידושו.

למה נועד התקן?

כשפורצת שריפה במבנים שהתקן מתייחס אליהם, האש והעשן בשילוב אדים דליקים ורעילים המתפשטים במהירות, מעמידים את עובדי ואורחי הבינין בסכנת חיים אמיתית והמבנה עומד בסכנת פגיעה. הצורך במערכות לגילוי אש קריטיות בעיקר כשקיים צורך ממשי בניתוב ושליטה על מהירות והתפשטות האש במרחב.

תקן 1001 חלק 6 מתייחס למערכות ההגנה והאוורור של המבנה במיוחד במבנים בהם מתקיימת פעילות של בישול ואפייה לקבוצות גדולות כמו בתי מלון, חדרי אוכל בחברות גדולות, חדרי אוכל בקיבוצים, מסעדות, אזורי ההסעדה בקניונים וכד’.

בתקן הסבר מפורט לתכנון מערכות מיזוג האוויר והאוורור במבנה , בעת תכנון ובניית המרחב,  כאשר ישנה התייחסות רבה לשימור המערכות, ניקוי שוטף של המערכת, תחזוקת מערכות הנידוף וכד’.

 תקן 1001 שם דגש על קיום מערכת הפליטה בציוד הבישול הקיים ותקינותו 24/7:

ציוד הבישול,  המנדף והקולט, התעלות, המפוחים, ציוד כיבוי אש, מעברי זרימת האוויר המתוחזקים כראוי, תחזוקה שוטפת לתיקון בלאי או נזק קיים בזמן וללא דיחוי, שכל השטחים של מערכת הפליטה בעלי גישה לניקוי ותחזוקה וכד’.

בתקן קיים הסבר מפורט היורד לרזולוציות הקטנות ביותר בסוגי המערכות השונות הקיימות, לפינוי אש ועשן: מפוחים לפינוי עשן, חלונות עשן, מערכות להקטנת סמיכות העשן ורעילותו כמו גם הקטנת הצטברות גזים רעילים ודליקים ומערכות למניעת התפשטות האש.

כמו כן, התקן מפרט בנוגע  לתנאים ולתכנון מערכת הנידוף, כיצד היא צריכה להיבנות, בחירת החומרים העמידים והחזקים ביותר, עובי החומרים ויכולת העמידות שלהם, וכמובן רשימה של כללי זהירות להתקנה נכונה של מערכות ההגנה והאוורור וכיצד יש לשמר את המערכת ולדאוג לתקינותה , בכל עת.

כיצד יש לנהוג בזמן שריפה על פי תקן 1001 חלק 6 

לשם הגנה על חיי אדם ועל רכוש מפני אש, העצה הטובה ביותר היא להיצמד להוראות התקן, בו ישנו הסבר מפורט על כיצד ניתן לשלוט באש והעשן במעברים, שימוש במעברי אש אוטמים, לשליטה על אדים דליקים וחומרים רעילים, שימוש במפוחים לפיזור העשן, ניטור העשן והגזים הנובעים משריפה, ניווט עובדים ומבקרים במבנה למרחב מוגן מפני אש וכמובן הפעלת מערכות אוורור, מערכות לשחרור העשן, מערכות למניעת התפשטות האש וכד’.

תקן 1001 למעשה עובר על כל התרחישים האפשריים ומספר על דרכי הפעולה המומלצים בכל תרחיש להצלת חיי אדם וגרימת נזק מינימלי ,ככל הניתן, למבנה.

שיתוף

צרו קשר עוד היום